Marknadsföring – viktigast i företag
Ett företag utan marknadsföring är dömt att misslyckas. Och enligt världens rikaste man; antingen är man på nätet, eller så finns man inte alls, menar Bill Gates. Vi kan inte annat än hålla med denna framgångsrika man som skapade Windows för alla PC-datorer, som Microsofts grundare. Ett företag är tvunget att marknadsföra sig och helst på nätet. Punkt. Så hur ska marknadsföringen se ut? Vilken strategi har man? Vilket varumärke ska företaget ha? Och har man ett passande namn för det slags företag som man önskar sig? I detta sammanhang är just naming av en central betydelse. Här förklarar vi varför.
Naming – marknadsföringens bas
Att ha ett relevant namn, som säger allt om ens företag är faktiskt väldigt viktigt. Att heta Solgården och arbeta med IT-program är inget bra namn – bara för att ge ett exempel. De flesta företag som arbetar med reklam, annonser, marknadsföring eller marknadsundersökningar kallar alla sina företag för XX Media. Det är mycket slätstruket namn och inte alls särskilt uppysande. Om det nu inte är så att man har en så specifik produkt som slår genom allt; som Hennes & Mauritz, för att nu ge ett exempel på ett företag med så pass kända produkter (billiga modekläder) att namnet inte längre spelar någon roll. Nu är det inte alla företag som är så pass lyckligt lottade. Till dess, bör man välja ett namn som sätter sig på allas läppar och minne så att man sticker ur mängden och blir ihågkommet.
Varumärkesstrategi – för välkända företag
När man väl har genomfört namingen, är det sedan själva varumärkesstrategin som man bör lägga krutet på. Hur ska man "slå igenom" för att uttrycka det som händer när en kändis blir en kändis. Man behöver exponering, till exempel i massmedierna. Journalister som har sin tidning, TV-program eller blogg som sin plattform bör skriva om företaget för att man ska få just den exponering som företaget behöver för att bli ett känt företag.
Så blir man ett välkänt företag
Om man nu inte råkar ha så pass efterfrågade produkter att man blir känt via produkterna, som i fallet med Hennes & Mauritz. Man ska dock inte glömma att just nämnda Hennes & Mauritz har gjort väldigt många lyckade reklamkampanjer genom att anlita megakända modeller i sina reklampampanjer och artister som får agera som designer som gäster för företaget, som till exmepel när Madonna designade kläder för klädföretaget. Läs mer här om naming.
Andra inlägg
- Många fördelar med kontorsstädning i Solna
- 3PL – tredjepartslogistikens potential för snabba lösningar
- Solcellsparkens roll i modern energiproduktion
- Revisorernas oumbärliga roll för bostadsrättsföreningars stabilitet
- Städat och fint med kontorsstädning i Stockholm
- Solceller - Enastående investering för företag
- Smart kassasystem för restaurang
- Dekor för invändigt och utvändigt
- Fastighetsautomation - skydd och säkerhet i din fastighet
- Hyra tomt som företag i Stockholm